Möt Kristina Ringström (feb stora kit)


Jag har en till släktforskningslayout som jag inte har hunnit blogga här ännu som jag gjorde utav det härligt ruffiga månadspaketet från Skaparlusten. Det här är min gammelgammelfaster Kristina Ringström 1884-1966.

Ännu en juvel till foto som jag har fått kopiera från fasters gömmor. Det här är alltså min farmors faster och det var så otroligt kul att få se det här fotot för visst har hon likheter med min farmor! Jag kunde ta igen släktskapet fastän jag aldrig har träffat henne. Naturligtvis har jag forskat lite om hennes liv o leverne, det är den informationen som finns i kuvertet på layouten.
Hon är uppvuxen på Hansgården i Öjvassla. Särna hos sina förädrar Karin Sivertsdotter "Siverkari" 1853-1936 och Erik Svensson 1849-1932. Hennes enda syskon var hennes storebror Lars 1882-1963 som tog över hemgården och blev min pappas morfar. 
Hon gifte sig 1910 med Erland Ringström 1883-1960 från Härnösand och de fick två söner, Eric och Carl-Axel som båda flyttade till Insjön som vuxna. Kristina och Erland bodde på nuvarande Saxevägen 4 i Särna. De hade det gott ställt eftersom Erland var trävaruhandlare. D v s han köpte upp skog/rotposter och hade anställda skogsarbetare som högg åt honom.
Pappa har berättat att min farfar och Erland var jaktkamrater men att någonting hände med Erland när han blev äldre så att han hamnade på Säters mentalsjukhus. När han blev hämtad dit så ska han påstått ha gått runt hemma på gården och mätt upp äppelträden för avverkning. Jag kan inte låta bli att undra om de verkligen hade äppelträd i trädgården och om han inte "bara" hade blivit dement. Nu är det inte 70 år efter hans död ännu så någon journal kan jag inte få tillgång till ännu och få reda på hur gammal han var när han blev inlagd.
Hur det än var med Erland så blev Kristina ensam kvar i huset i Särna när maken blev omhändertagen och sönerna flög ut. Hon levde tills pappa var 22 år men han verkar inte veta så mycket om henne i alla fall. I och för sig bodde de ett par mil ifrån varandra. Det enda han sa när jag frågade om hon bodde länge ensam var att
"- jaa..jo, da gjorde ho ju men ho kendä mangä käringär õ sõ.
Kristina har skrivit sitt namn med blyerts på en gammal tall i Svartåsen (ca 3 km nv om Nysätern) och det ska påstått synas ännu. Skulle gärna vilja bege mig på en kameraexkursion dit och se efter...

Kommentarer
Postat av: Sara

Åh, ännu en underbar klassisk heritage-sida och vilken fantastisk levnadsbeskrivning!

Ser fram emot bildbevisen på hennes namn! =OD

2010-03-17 @ 18:35:46
URL: http://sarasscrap.blogg.se/
Postat av: Lars Ringström

Hej!

Men va kul att hitta din sida här med info om min farmor och farfar! Det skulle vara jättetrevligt att få prata med dig om släkten då jag själv är väldigt intresserad samt har en stor släktbok där vi båda finns med! Hör av dej till mej i insjön om du får lust.

Ha en fin dag/lasse

2012-11-14 @ 14:42:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0