Farfars uppväxt



Det går i perioder med släktforskningen men rätt vad det är sätter suget in och jag dyker ner i en ny period utav att lusläsa och prova tyda gamla prästers snirkliga anteckningar om mina förfäder. Och när jag tröttnar ur på att scrappa barnbilder så kan det bli en sida om släkten. Här har farfar Pauls (1899-1980) historia förevigats.

Namnteckningen är inskannad från pappas betygsbok så den är autentisk om än förstorad.




Han hade en hård uppväxt den här mannen. Han blev föräldralös när han var 12 år (båda föräldrarna dog i lungsot) och han fick lov att bo hos sin farmor som var änka. De hade det så eländigt fattigt att de fick lov att tigga mat. Syskonskaran på 9 barn splittrades och placerades ut på olika platser runt om i Voxna.

Paul berättar; Stör Marta var änka och hade det mycket fattigt och fick ofta gå och tigga i gårdarna. En dag skickade hon barnen till skogen för att plocka blåbär medan hon själv gick till gårdarna för att tigga mjöl så att det blev möjligt att tillaga en blåbärsrätt av något slag. Barnen kom så småningom hem från skogen men det dröjde till sena kvällen innan Marta kom hem. Några av barnen var ledsna och hungriga. De undrade varför hon dröjt så länge. Då svarade ;arta: "- I ska veta barn, gårdarna är många men jag är ensam!".

Jag är så glad över att dessa få rader med farfars ord finns bevarade! Vilken skatt! Han var en barsk och mycket speciell man min farfar men så kom han också från en annan hårdare verklighet. Det är bara två generationer bakåt men hans liv skiljer sig så totalt mot mitt. En inblick i hans liv är ett inblick i fattiga gammelsverige före industrialiseringen. Ett liv fyllt av hårt arbete för att få mat i magen och kläder på kroppen. Utan elektricitet, rinnande vatten, wc, bilar och telefoner. Helt otroligt! Det fascinerar mig mycket!

Sidorna är scrappade med februaris stora kit hos Skaparlusten som ni hittar här>>  Ett riktigt härligt vintagekit om ni blir sugna på att besöka tider som har varit!

Kommentarer
Postat av: Karin Ringström

Hej Smulan!

Till min glädje såg jag när jag letade på släktforskning din blogg om Kristina Ringström som är min älskade farmor. Så underbar. Du får höra av dig till mig. Jag kan ju berätta om Erland också det jag vet. Må så bra. PS Jättefin artikel. Porträttet av Kristina har jag själv. DS

Kram från Karin

2011-04-06 @ 16:44:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0