Februariutmaning 2 tacksamhet

Förra veckans utmaning hos Skaparlusten var att dokumentera vad man var tacksam för under en dag. Lite klurigt var det för man fick bara använda sig utav fem saker/produkter och dessutom skulle texten vara handskriven. Min tolkning med nya K & Companypapper från Skaparlusten;

Anledning till att jag valde tacksamhet som tema är för att det verkligen ligger mig varmt om hjärtat. Jag har själv märkt att en sådan enkel sak som att medvetet vara tacksam kan förändra livet och framför allt inställningen till ens eget liv. Allting började med att jag kikade på Oprah för många herrans år sedan. Hon hade en gäst som hette Sarah Ban Breathnach som var författare och pratade om sin bok Inre Rikedom/Simple Abundance. Hon pratade varmt om att man kunde få skillnad i sitt liv genom att börja skriva tacksamhetsdagbok, att man varje kväll skulle skriva ner fem saker man var tacksam för under dagen som gått. När man började göra detta så skulle man få upp ögonen för att man faktiskt hade att vara tacksam för just här och nu och börja lägga märke till de små positiva sakerna i livet och skifta fokus till dem. Hittar ingen länk till just den showen men det finns en nyare webcast att kika på här.Boken inhandlades och lästes och tio år senare läser jag fortfarande i den då och då, det är en av de böcker jag har som jag aldrig kommer att göra mig av med.
 
Hon hade flera tips på saker man kunde göra för att förbättra sin självkännedom men just tacksamheten var det som fastnade mest hos mig. Coachen Mia Törnblom förespråkar en variant av tacksamhetsdagbok för att få bättre självkänsla med hennes "jag är bra bok"  En annan variant lite på samma tema är "fem glädjor" som cirkulerar på nätet. Óm jag har läst rätt så är det Lily som uppmanar till att skriva ner fem gjädjor om dagen.

Också ett helt underbart sätt att fokusera på och uppskatta tillvaron och vardagens små guldkorn! Vad väntar du på? ;)  Sätt igång, det funkar!

Kommentarer
Postat av: Monnah

Ja, visst funkar det! Man kan vända sitt sätt att vara om man bara är lite medveten. Vi väljer till stor del hur vi ska reagera på saker, det har jag märkt på mig själv. Tack för skjutsen till eftertanke!

2009-02-20 @ 09:52:06
URL: http://monnahs.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0